Öppettider:
 
Måndag-Fredag 11-18
Lördag 10-14
Söndag Stängt
 
|  Telefon: 031-711 47 11 / 0522-129 00
Close
(0) artiklar
Din varukorg är tom.
Produkter
    Filters
    Inställningar
    Sök

    Råd och tips till dig som vill köpa en synt eller keyboard

    Råd och tips till dig som vill köpa en synt eller keyboard

    Klaviaturinstrument som synt och keyboard är populärare än någonsin, och det enorma utbudet gör att det finns något för alla – från nybörjare till Moogmaestros. Den som köper dessa instrument idag behöver inte kompromissa med funktioner och ljudkvalitet i samma utsträckning som tidigare, men det finns ändå skillnader som är viktiga att ha koll på; för ditt eget musikskapandes skull, om inte annat. Här berättar jag mer om vad du bör veta inför att du skaffar en synt eller keyboard.

    Vad är en synt och vad är en keyboard?

    Enkelt uttryckt så är en synt/synthesizer ett instrument främst gjort för att skapa och sätta samman ljud, och även mixa och jobba med dem i en studio. En keyboard innehåller redan från början olika ljud (piano, elpiano, syntljud, stråkar, trumkomp, med mera) färdiga att spela upp. Med det sagt så finns det idag många syntar som även de innehåller en stor mängd färdiga ljud, vilket gör att många också mestadels eller helt och hållet använder instrumentet i uppspelningssyfte. Det finns även keyboards som har syntfunktioner, vilket jag återkommer till lite senare. Keyboards har inbyggda högtalare vilket syntar ofta saknar, så för att spela upp musik från en synt krävs ofta någon typ av kringutrustning. Vanligast förekommande på både keyboards och syntar är en uppsättning med 61 stycken tangenter, men framför allt de sistnämnda kan ha betydligt fler eller något färre tangenter än så. Anslagskänsligheten är nästan alltid hög, och skiljer sig inte mycket åt mellan olika märken eller modeller. Mer avancerade syntar och keyboards kan dock ha s.k. aftertouch, d.v.s. eftertryckskänslighet. Det innebär att efter att man slagit an en tangent så kan man trycka hårdare på den och på så sätt ge ljudet mer kraft.

    Synth-moog-grandmother

    Analoga och samplingsbaserade syntar

    Idag finns det i grund och botten finns det två typer av syntar: analoga och samplingsbaserade. De första analoga varianterna kom på sjuttiotalet, och hade inga förinspelade ljud. Ljuden skapades i stället genom att man genom spänningar byggde upp en vågform som i sin tur gick att filtrera och påverka. När datorerna under nittiotalet blev allt snabbare och starkare började de första samplingsbaserade syntarna dyka upp. De hade färdiginspelade ljud, vilket å ena sidan förenklade för många musikskapare, å andra sidan innebar att det inte gick att påverka och experimentera fullt lika mycket med tonerna som när man tagit fram dem själv på sin analoga synt. Idag låter samplingsbaserade syntar i många fall fantastiskt bra, men det är viktigt att förstå skillnaden i vad dessa kan göra jämfört med de analoga.

    Den analoga syntens uppgång, fall och återuppståndelse

    Under åttiotalet, när de första digitala syntarna kom, var det många som sålde eller rent av skänkte bort sina analoga syntar. Man ville hellre ha det senaste, helt enkelt, särskilt eftersom det inte gick att få de analoga syntarna att låta som exempelvis pianon eller trummor. Under mitten av nittiotalet kom de första virtuella, analoga syntarna, d.v.s. digitala syntar som emulerar analoga kretsar. Trots denna nyhet tyckte många ändå att de analoga förlagorna hade fördelar som de senare, mer moderna varianterna, saknade. En analog synt har oftast massor av rattar och reglage, medan de första digitala varianterna bara hade ett fåtal knappar och en liten display vilket många upplevde som ologiskt och krångligt. Dagens digitala syntar är betydligt mer intuitiva och användarvänliga, men många föredrar fortfarande den analoga varianten och det taktila i att skruva och göra fysiska justeringar. Faktum är att analoga syntar nog aldrig varit så uppskattade som de är idag.

    Synth-modx

    Att tänka på – och köpa till – för dig som främst vill spela i hemmastudion

    Även om olika syntar och keyboards inte är direkt genrebundna så finns det ändå skillnader i hur bra olika instrument skapar olika slags ljud. Om du exempelvis är ute efter något som gör väldigt bra stråk- och pianoljud, eller som låter som en gammal, hederlig analogsynt, så finns det de som är bättre anpassade till det ena eller det andra. Det är därför bra att vara klar över vad man vill kunna spela på sin synt eller keyboard, och hur man vill använda den. För att kunna spela upp musik från din synt behöver du i de allra flesta fall använda externa högtalare och/eller hörlurar, och om du inte redan har bra sådana är det bara att fråga oss om vad vi rekommenderar. Vissa dyrare keyboards saknar även de högtalare, eftersom tillverkarna helt enkelt räknar med att instrumenten kommer användas i sammanhang där de kommer kopplas till PA-system. Keyboards för cirka 10 000 kronor och uppåt går vanligen att expandera med nya komp. Det går även att köpa till ytterligare ljud och effekter till vissa syntar, men inte alla. För att dra största möjliga nytta av sin synt bör man veta åtminstone något om hur den rent ljudmässigt är uppbyggd. Sedan är det många som lär sig medan de spelar, och som helt enkelt "skruvar sig fram".

    Vad kostar en keyboard/synt, och vad påverkar priset?

    På såväl keyboards som syntar är det framför allt hårdvaran som påverkar priset – tangenter, kontroller, displayer – men även processorns prestanda. På en samplingsbaserad synt kommer även mängden minne – mängden vågformer och, enkelt uttryckt, ljudkvaliteten – påverka priset. En anslagskänslig keyboard ligger på 1500-2000 kronor. De allra flesta syntar och keyboards har ovägda/oviktade tangenter, men kvaliteten på själva mekaniken kommer tveklöst vara bättre i till exempel en synt för 30 000 kronor, jämfört med en keyboard för 2000 kronor. På pappret kan det vara samma slags tangenter, men den förstnämnda kommer svara betydligt bättre på ditt spelande. Bra klaviaturmekanik är över huvud taget en av de dyraste komponenterna man kan ha i ett instrument, så när en tillverkare erbjuder en billig modell är troligen först och främst kvaliteten på klaviaturen det de har valt att kompromissa med. Ju dyrare keyboard eller synt, desto mer känsla och nyansrikedom kommer den uttrycka när du spelar på den. De analoga syntarna har generellt sett gått ner i pris, och idag kan du få en för bara några tusen, men även de som är dyrare än så är populära. Prismässigt startar digitala, samplingsbaserade syntar i allmänhet på ca 5000 kronor.

    Synth-korg-minilogue-monologue

    Några keyboards och syntar för dig som vill börja spela

    Bland keyboards i den lägre prisklassen finns en anslagskänslig instegsmodell från Yamaha för knappt 2000 kronor som heter PSR-E373, som är ett populärt förstaval för många. Den har 61 tangenter, mängder med instrumentljud, rytmer och komp, och låter riktigt bra. PSR-EW410 innebär ett steg uppåt, pris- men även funktionsmässigt. Den har mer av allt, inklusive en del enklare syntfunktioner (exempelvis vissa filter), inspelningsfunktioner och 76 tangenter. Priset ligger på ca 4500 kronor.

    Rolands Juno DS61 är en bra och prisvärd samplingsbaserad synt med bred ljudpalett och hög ljudkvalitet. Det är inte riktigt en synt där du kan gå på djupet rent ljuddesignmässigt, men funkar bra för den som vill koppla synten till sin dator (och jobba med dess inspelningsprogram), och även synten har en enkel inspelningsfunktion. Priset ligger på ca 7000 kronor, och då får man mycket synt för pengarna. Ska man gå ett steg uppåt, kvalitetsmässigt, så är Yamahas serie MODX (MODX67 och 8) att rekommendera. 6:an, 7:an och 8:an har 61 synttangenter, 76 synttangenter, respektive 88 pianotangenter. Allihop är lika bra och innehåller Yamahas finaste ljudmotor; det bara omfattningen på själva klaviaturdelen som skiljer dem åt. Priset ligger på 13 000-17 000 kronor.

    Vad gäller analoga syntar så har Korg en modell som heter Monologue, för knappt 3000 kronor. Den låter riktigt bra och är pedagogisk och intuitiv att använda; ett mycket prisvärt alternativ för den som vill skapa och arbeta med elektroniska ljud. Korgs Minilogue och Prologue är Monologuens storasyskon, och är även de mycket bra, även om priset så klart blir högre i och med den högre avancemangsnivån.

    Det finns väldigt mycket mer att säga om keyboards och syntar (och deras släktingar) men jag hoppas att det här åtminstone har gett ökad kunskap om dessa instrument och kan hjälpa dig som funderar på att själv köpa ett. Vi fortsätter löpande lägga upp fler artiklar, tips och videor här på vår musikblogg. Ta gärna en titt i vår webbshop, och om du vill provspela något av våra instrument är det bara att du kommer in till oss i butiken!

    Janne Johansson


    Har du frågor om någon synt- eller keyboardmodell? Kontakta Janne på jan@andreassonmusik.se eller 031-711 47 11.

     

    Produkter som nämns i artikeln:

     

    Skriv en kommentar