Hitta rätt mikrofon till din studio
Funderar du på att köpa din första mikrofon? Beroende på vad, och delvis var, du tänkt spela in så finns ett och annat du bör känna till om de vanligaste varianterna. Här kan du läsa mer om vilken eller vilka mickar du bör satsa på till din hemmastudio och ditt musikskapande.
Dynamiska mikrofoner vs. kondensatormikrofoner
För dig som vill kunna spela in sång och musik i din hemmastudio finns det två typer av mikrofoner du kan utgå från: dynamiska mikrofoner och kondensatormikrofoner. Den förstnämnda varianten förlitar sig på rörelseenergi för att fungera, och bör därmed placeras nära ljudkällan för att fungera optimalt, till exempel nära det instrument som spelas in eller intill munnen på den som sjunger. Kondensatormikrofoner fungerar mer som det mänskliga örat på så sätt att de “lyssnar” betydligt bredare och hela tiden, oavsett närheten till ljudkällan (detta genom att de går på ström, via så kallad fantommatning på plus 48 volt). Mikrofonens avstånd till ljudkällan avgör hur mycket av rummet som “fastnar” på själva inspelningen. Nära – mindre rum. Långt från – mer rum. Deras frekvensomfång sträcker sig i regel från 20 till 20 000 hertz, även det ungefär som ett mänskligt öra.
En dynamisk mikrofon fångar alltså inte upp hela rummet på samma sätt som en kondensatormikrofon gör. Om du är i ett rum vars akustik du inte gillar kan en dynamisk mikrofon vara bra på så sätt att den inte i lika hög grad tar upp rummets dåliga resonanser. Det kan också vara en fördel om du vid mixning vill kunna styra rumsljudet via reverb och liknande effekter. På en scen med flera musiker och sångare används, i större utsträckning, dynamiska mikrofoner för att varje instrument och röst ska tas upp utan att dessa blandas (läcker) med de andra mikrofonerna. Det går att skärma av rumsklang vid en inspelning även med en kondensatormikrofon, till exempel med ett så kallat reflektionsfilter som absorberar de ljudreflektioner som kan finnas i ett rum.
Reverb (rumsklang) finns i form av både hård- och mjukvara, där den sistnämnda är den vanligast förekommande. Den är ofta inkluderad i de flesta inspelningsprogram (exempelvis Cubase) och kan läggas på ljudet i efterhand för att på så sätt ge din inspelning en annan rumskänsla. Det är då en fördel att ljudet redan är dämpat från rumsljud.
Ska du micka upp en elgitarrförstärkare, virveltrumma eller någon annan ljudkälla som låter starkt så är en dynamisk mikrofon – inte minst bra och prisvärda Audix i5 och klassikern Shure SM57 – att föredra, i och med att dynamiska mikrofoner hanterar höga ljud bättre än kondensatormikrofoner. Shures SM7B och Sennheisers MD 421 är två andra pålitliga klassiker i sammanhanget, och fungerar även bra för sånginspelning och slagverk, med mera. Prismässigt så ligger dynamiska mickar på några hundra kronor och uppåt, medan kondensatormickar kostar från tusen kronor och uppåt.
Stormembransmikrofoner vs. småmembransmikrofoner
Bland kondensatormikrofonerna så finns det både stormembransmikrofoner och småmembransmikrofoner (även kallade instrumentmikrofoner). Stormembransmickarna är mer lämpade för sånginspelning och instrument som genererar låga frekvenser i och med att de hanterar basfrekvenser bättre och är mindre puffkänsliga jämfört med småmembransmickar, som i gengäld är bättre på att fånga upp mellanregister, diskanter och små, subtila detaljer i ett instrument. Genom sin storlek är de dessutom lätta att placera på till exempel ett piano eller en akustisk gitarr, vilket gör dem perfekta när det är instrument du vill spela in. Det idealiska upplägget är därför en stormembransmikrofon och en eller två småmembransmikrofoner för den som vill spela in både sång och instrument i hemmastudion, även om du så bara har ett tvåkanaligt ljudkort och därmed inte kan använda fler än två mickar samtidigt.
Flexibel ljudupptagning eller enkel enmickslösning?
Vad kan man då säga om hur de olika mikrofonerna tar upp ljud, så kallad riktningskaraktäristik? Hur mycket som helst i stort sett, men det man först och främst bör ha koll på är de tre huvudvarianterna – omni, njure och åtta. Omni tar upp ljud i en sfär runt mikrofonen, njuren tar upp ljudet i just en njurformad, riktad böj, och åttan tar upp ljud både framåt och bakåt, men inte åt sidorna. I inspelningssammanhang är njurvarianten den vanligaste, inte minst eftersom den är riktad direkt mot den som sjunger, spelar eller pratar. Vissa kondensatormikrofoner har ställbar karaktäristik, vilket innebär att mikrofonens upptagningsförmåga går att ändra mellan t.ex. omni och njure. Dessa mickar är generellt sett något dyrare än de renodlade omni- och njurmickarna. Dynamiska mikrofoner har också olika slags karaktäristik, men är inte ställbara.
Ju mer påkostad en mikrofon är, desto större är detaljrikedomen i dess ljudupptagning. Den tar in rummet på ett bättre sätt (givet att den är en kondensatormikrofon förstås) och är oftast lättare att jobba med i till exempel efterarbetet, jämfört med en billigare. Det betyder inte att en dyr mick nödvändigtvis är "rätt" mick i alla situationer. Det handlar om vad just du vill göra för musik, och hur du vill att den ska låta. Generellt sett så är flera mikrofoner, som i exemplet ovan med både stor- och småmembraniga kondensator- och dynamiska mikrofoner, att föredra. Vill man däremot köra på en enskild mick så är troligen en stormembranig kondensatormikrofon det jag skulle rekommendera.
Satsa på säkra märken – och prata med oss i butiken
Vilken mikrofon som är "bäst", beror alltså helt på vad du vill spela in och vilket sound du är ute efter. Det finns dock ett par instegsmickar som är värda att lyfta fram lite extra: Rødes NT1-A Studiokit (cirka 2000 kronor) och sE Electronics X1 Vocal Pack (cirka 2000 kronor). De håller hög kvalitet, och är mycket prisvärda. Ska man köpa en mikrofon i ett högre prisläge kan det vara klokt att investera i en mikrofon som utöver att den är bra också kommer från en tillverkare som funnits länge och lär fortsätta göra det – ett pålitligt varumärke helt enkelt. AKG, Audio-Technica, Beyerdynamic, Neumann, Sennheiser och Shure är allihop exempel på klassiska, pålitliga mikrofontillverkare, vissa av dem med nära hundra år på nacken. Viss skillnad i profilering finns (Shure förknippas främst med dynamiska mikrofoner och Neumann främst med kondensatormikrofoner) men allihop gör bra produkter. För mer specifika rekommendationer om vad som kan tänkas passa dig bäst, kom in till oss och prata med mig eller mina kollegor.
I höst kommer jag skriva mer om bland annat bra tillbehör till din hemmastudio, så håll utkik efter fler inlägg här på bloggen framöver! Besök vår webbshop, ta en titt på våra studiomikrofoner, och anmäl dig gärna till vårt nyhetsbrev för fler tips och bra erbjudanden.
Om du har några frågor kring mikrofoner, mixerbord eller annan studioutrustning, kontakta Joel på joel@andreassonmusik.se eller 031-711 47 11.
Kom in till oss i butiken, så hjälper vi dig hitta rätt utrustning till ditt musikskapande. Du hittar oss på Odinsgatan 9 i centrala Göteborg. Välkommen!
Produkter som nämns i artikeln: